Тема. Єдність музики і слова.
На сьогоднішньому уроці відома українська народна пісня «приведе» вас до нового літературного жанру — повісті Володимира Короленка «Сліпий музикант».
Ми послухаємо два фрагменти повісті, кожний з яких «звучить» музикою, пов'язаний з нею і відображає взаємодію музики та слова.
Події повісті російського письменнику позаминулого століття Володимира Короленка «Сліпий музикант» відбуваються в Україні. Головний герой — хлопчик Петрусь з українського шляхетного роду — сліпий від народження. Завдяки турботливому ставленню рідних, друзів та особливо дядька Максима Петрусь не почувався знедоленим, лише гостріше за інших сприймав звуки навколишнього світу.
Неабияке враження справили на Петруся українські народні пісні та гра на сопілці пастуха Йохима.
4. Слухання фрагмента повісті В. Короленка «Сліпий музикант».
https://www.youtube.com/watch?v=TCPEHeiqDQk
Запитання до учнів.
- Яка українська народна пісня згадується в повісті?
- Як автор повісті описує звучання пісні «Ой на горі та й женці жнуть»?
- Як описано її вплив на слухачів — героїв повісті?
Учитель ілюструє відповіді учнів.
«...Максим Яценко заслухався журної мелодії. В його уяві, викликана чудесним мотивом, що дивовижно зливався зі змістом пісні, спливла ця картина, немов освітлена меланхолійним відблиском сонця. На мирних ланах, на горі, беззвучно схиляючись над нивами, видніються постаті женців. А внизу безшумно проходять загони, один за одним, зливаються з вечірніми піснями долини... »
- А як впливає на вас пісня «Ой на горі та й женці жнуть»?
- Які картинки зринають у вашій уяві?
- На які роздуми налаштовує вас ця пісня?
Запитання до учнів.
- Чому дядько Максим (один з героїв повісті) заохочував інтерес Петруся до української народної пісні?
- Яке враження справила на слухачів імпровізація сліпого музиканта Петрика? Чому? Пригадайте.
«...Присутніх одразу захопила глибока щирість вираження почуттів... через імпровізацію, яка лилася з-під рук сліпого музиканта. Багата кольорами, гнучка й співуча, вона бігла дзвінким струменем, то здіймаючись урочистим гімном, то розтікаючись задушевним сумним наспівом. Здавалося часом: то буря лунко гримить у небесах, розкочуючись у безкінечному просторі, то лише степовий вітер дзвенить у траві, на кургані, навіваючи тривожні спогади про минуле.
...Здавалося, що ця могутня імпровізація, яка так вільно лилася з душі музиканта, раптом обірветься... Але звуки росли, міцніли, ширшали, ставали все більш і більш владними, захоплювали та об'єднували серця слухачів, що завмерли...
Здавалося, ніби щось вибухнуло над залою, і кожне серце тремтіло, ніби музикант торкався його своїми руками, які швидко рухалися. Він давно вже припинив гру, але зала продовжувала мовчати.
...Так дебютував сліпий музикант».
Гра «Композитор».
Учитель. Уявіть, що ви — музиканти.
— Спробуйте поімпровізувати. Заспівайте мелодію у різних варіантах: повільно й сумно, рухливо й весело, пісенно, танцювально, як марш тощо.
- Як потрібно виконувати пісню, щоб вона схвилювала слухачів?
Домашнє завдання.
Слухати музику на власний вибір. Спостерігати за змістом, характером її звучання. Підготувати приклади прозаїчних творів; про музику та музикантів.
|