Тема. Музика і циркове мистецтво.
Пригадайте циркову виставу. Чи можна її уявити без музичного супроводу? Музика ніби пов'язує всі номери в один сценарій, єдиний сюжет. Для створення циркових програм, які мають розважальний характер, завжди залучають спеціалістів, котрі пов'язані з різними видами мистецтва , театральних та циркових режисерів, балетмейстерів, композиторів, акторів, спортсменів, музикантів-виконавців, сценографів, декораторів, бутафорів, костюмерів та ін.
Музика супроводжує всю циркову виставу. Разом з клоуном вона «сміється», злітає у височінь з гімнастами, зачаровує ілюзією, «цокає та підстрибує» разом з вершниками та акробатами, насторожує та підказує сюрпризи, змушує сміятися, хвилюватися, захоплюватися, радіти. Циркові артисти демонструють під музику свою майстерність та надзвичайні можливості. Так, серед безлічі музичних творів є ті, які найчастіше звучать у цирку. Вони невеликі за обсягом, мають нескладну будову, яскраво виражену динаміку, характер. Багато з них були написані композиторами для театральних вистав, балетів, опер та оперет.
Музичне сприймання. Ж. Оффенбах. Галоп із оперети «Паризький балет»:
https://www.youtube.com/watch?v=o4ArBJlZhGE
Аналіз музичного твору.
- Яка музика звучить? Визначте її характер.
- Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати?
- Чим ця музика нагадує циркову виставу: ритмом, темпом, динамікою чи характером?
- Охарактеризуйте засоби музичної виразності твору.
Відомості про композитора Ж. Оффенбаха.
Жак Оффенбах (Ебершт Якоб) — французький композитор XIX століття, один із засновників класичної оперети. Створив музику до понад 100 оперет. У 1855 р. відкрив маленький театр «Буф Паризьєн». Його оперети, дотепні й життєрадісні, сповнені барвистою музикою, то ліричною, то каскадною, полонили усю Європу.
Музичний словничок
Галоп — це стрімкий, веселий бальний танець XIX століття.
Бесіда про особливості циркового мистецтва.
Цирк — не лише розвага; це мистецтво, що має свою історію та характерні особливості.
Зазвичай це кругла будівля з ареною (манежем) і трибунами для глядачів. У цирку відбуваються видовища, що супроводжуються музичною ексцентрикою, які демонструють силу і відвагу циркових артистів (силачів, акробатів, повітряних гімнастів, жонглерів, еквілібристів, ілюзіоністів, фокусників, вершників, велофігуристів, борців, муштрувальників свійських і приборкувачів диких тварин тощо) з інтермедіями-буфонадами клоунів, пантомімою і меломімою .
Цирк існував ще у Стародавньому Римі, але тоді мало нагадував мистецтво. Це були кінні змагання зі швидкісної їзди на колісницях, бої гладіаторів тощо.
Зародження цирку в Україні почалося з виступів акторів - скоморохів, жонглерів та циганів з ведмедями на ярмарках. Згодом з'явилися театралізовані кінні каруселі, мандрівні цирки та звіринці. І аж на межі ХІХ-ХХ ст. стали будувати приміщення для цирку.
У цирковому мистецтві об'єднані: театр, музика, дресура, акробатика, кінна їзда, гімнастика, мистецтво ілюзії та фокусів тощо.
Цікаво, що ще з часів античності у цирку розвивалась майстерність кінної їзди та кінних перегонів. Клоунада, акробатика, жонглювання, дресура тварин, еквілібристика, фокуси тривалий час існували як окремі жанри, що об'єднались під куполом цирку відносно недавно.
У давній цирковій виставі було три відділення:
- акробатичні та гімнастичні номери: робота на трапеції, канатохідці, силові атракціони;
- сценки з народного побуту;
- арлекінади, пантоміми та п'єси з репертуару народного театру.
Між музикою і цирком є багато спільного. Вся циркова вистава супроводжується грою естрадно—духового оркестру.
Д.З.
Усно дати відповіді на такі питання:
- Як пов'язана музика з цирком?
- Які номери існували в давній цирковій виставі?
- 3 якими видами мистецтва поєднане циркове мистецтво?
- Хто виконує музику в приміщенні цирку?
- Хто з циркових героїв є вашим улюбленим? Яка музика відповідає його образу?
|