Українська література
7 клас
Тема: Література рідного краю. Дивосвіт поезії Григорія Лютого. Вірші "Залишайте себе на землі", "Спасибі, світ, що серце дав мені...". Підсумковий урок. Бесіда про твори, що вивчалися впродовж року й викликали найбільше зацікавлення
Завдання:
1. Ознайомитися із життєвим і творчим шляхом Г.Лютого за посиланнями:
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D1%8E%D1%82%D0%B8%D0%B9_%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B9_%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87
http://zapolit.blogspot.com/p/7-1949.html
2. Виразно прочитати вірші "Залишайте себе на землі","Спасибі, світ, що серце дав мені..." .
***
Спасибі, світ, що серце дав мені
Без жодних патологій у любові,
Що можу я, не криючись, дзвеніть
І вільно виливатися у слові…
Що часом я щасливіший гравця –
Як ці птахи, як діти і як хмари.
Але чомусь не вірю до кінця,
Сахаюся, мов жду за все це кари.
І так щасливим серцем тим болю,
І так майбутню втрату відчуваю,
Що вже, бува, не радий, що люблю,
Що вже, бува, нічого не бажаю…
***
Залишайте себе на землі.
Вам безсмертя відкрила природа!
Хай завжди зігріва нагорода
Нелегкі ваші дні й мозолі.
Залишайте себе на землі!
Не беріть із собою в могили
Ні вогню, ні любові, ні сили,
Ні довірливих, лагідних слів.
Залишайте себе на землі!
У надіях, у дітях, в онуках,
Щоб сліди не зітерла пилюка,
Не розвіялись лиця в імлі.
Залишайте себе на землі,
Роздавайте щомиті, даруйте,
Жодну пісню в собі не змарнуйте,
Не затьміть жодній мислі політ!
Це не ваше: з далеких століть
Вам передано людське батьками.
Будьте щедрими, будьте із нами!
Залишайте себе на землі!
3. Зробити аналіз віршів (усно).
4. Виконати тест (письмово).
Тест
1. Автор твору "За сестрою":
А Г.Тютюнник;
Б Т.Шевченко;
В А.Чайковський.
2. Витязем молодої української поезії назвав(ла) В.Симоненка:
А А.Малишко;
Б Л.Костенко;
В О.Гончар.
3. Квіти, які посадив Фрідріх, герой твору Л. Пономаренко "Гер переможний", скопавши маленьку грядочку?
А троянди;
Б нагідки;
В нарциси.
4. За жанровою спрямованістю "Чайка на крижині" Л.Костенко – це:
А роман у віршах;
Б поема;
В поезія в прозі.
5. З яким проханням звернулася жебрачка до господаря (Б.Лепкий "Мишка")?
А дозволити переночувати;
Б дати молока;
В підвезти до ближнього міста.
6. Ім'я друга Климка (Г.Тютюнник "Климко"):
А Миколка;
Б Зіновій;
В Зульфат.
7. До якого виду пісень належить "Ой на горі та женці жнуть"?
А козацьких;
Б жниварських;
В чумацьких.
8. Твір якого письменника єднає минуле, теперішнє і майбутнє?
А І.Франко "Захар Беркут";
Б Т.Шевченко "Заповіт";
В Г.Тютюнник "Климко".
9. Невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну чи історичну тему:
А пісня;
Б повість;
В балада.
10. Шкода, завдана мишкою господарю, в хаті якого вона жила (Б.Лепкий, "Мишка").
А з'їла копчене сало;
Б щоразу смітила лушпинням від насіння;
В переточила гроші.
11. Хто автор цих поетичних рядочків?
Захочеш – і будеш. В людині, затям,
Лежить невідгадана сила.
Зрослась небезпека з відважним життям,
Як з тілом смертельника крила.
А В. Симоненко;
Б О. Ольжич;
В О. Теліга.
12. Хто у камері, де перебував перед стратою, залишив такі слова: "Тут сидів(ла) й звідси йде на розстріл..."
А О. Ольжич;
Б О.Теліга;
В В.Симоненко.
Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи (написати на чернетках твір на одну з тем: "Ідея патріотичного оптимізму та життєлюбства у творах Олега Ольжича та Олени Теліги", "Богатир Карпат Іван Сила", "Пісенно-поетична творчість Андрія Малишка".
Письмові відповіді надіслати на мою електронну адресу: iotova2020@ukr.net.
|