Тема: Розвиток зв’язного мовлення на тему «У гості до бабусі й дідуся». Формування аудіативних умінь за змістом світлин. Немовні звуки, звуки мовлення, мова жестів. Голосні та приголосні. Умовне позначення звуків.
І. Повторення вивченого.
— У вас у всіх є своя родина. У когось вона велика, у когось мала й зовсім маленька. (Розкажіть про свою родину). Родина для кожного з нас дуже багато означає, адже це наші найдорожчі люди. Вони турбуються про ваше здоров’я, спокій, життя. Члени родини — мама, тато, дідусі й бабусі, сестрички та братики — завжди потребують допомоги, турботи один одного.
- Слухання–аудіювання вірша «Бабуся і внук».
Бабуся внука колисає,
А внук ніяк не засинає.
Розповіла вже всі казки,
І віршики, і приказки.
Стомилася, та все ж співає,
— А внук ніяк не засинає.
Аж враз в кімнаті тихо стало
Мабуть, уже заколисала…
Та ні, знов пісенька луна
Якась тонка і голосна.
Піду в кімнату подивлюся
— Щось наче голос не бабусі.
Зайшов — побачив я дива:
Бабуся спить, а внук співа!
Грицько Бойко
- Гра «“Влови” односкладове слово».
Матеріал: сир, мир, літо, тато, бабуся, бук, куб, сон, сонце.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
—Спочатку поговоримо з вами про те, до кого ви їздите в гості. Розгорніть підручник і розгляньте світлини на с. 8. Хто на ній зображений? (Аналіз кожної світлини окремо).
- Робота над немовними звуками.
— Відтворіть, як сигналять машини. (Ту-у-у).
— Озвучте звук трактора, що рухається. (Др-р-р).
— Який звук лунає з неба, якщо там летить літак? (У-у-у).
- Розгляд малюнків на с. 9: немовні звуки: звуки будильника, коли вода тече з крана, труби.
Висновок: отже, усе те, що ми чуємо, — звуки. Щойно ви відтворили звуки машин, трактора, літака тощо. Це звуки, які ми чуємо.
- Робота над мовними звуками.
— Вимовте слово мама, поділіть його на склади. Скільки складів у слові? Повторіть той звук у слові, який я буду промовляти про- 53 тяжно: м-а-а-ама. (Звук [а]). Вимовте цей звук окремо. Подивіться, як я вимовляю цей звук. Широко відкрийте рот, кінчик язика притисніть до нижніх зубів. Видихніть струмінь повітря.
- Якщо при вимові звуків струмінь повітря не натрапляє на перешкоди, — це голосні звуки (а. о, у, и, і, є).
- — Який перший звук у слові мама? ([м]). Спостерігайте, як я вимовляю цей звук. (Учитель підкреслено промовляє звук [м]). Я стискую губи й виштовхую струмінь повітря. Ви так само стисніть губи, напружте голосові зв’язки, виштовхніть струмінь повітря, додаючи голос.
- Якщо при вимові звука струмінь повітря натрапляє на перешкоду, — такий звук називають приголосним.
- Усі голосні звуки будемо на письмі позначати кружечком і брати його у квадратні дужки, щоб знати, що це позначення голосного звука [•].
|