Тараненко Тетяна Власівна
практичний психолог
КЗ «Мануйлівська ЗОШ І-ІІІ ступенів»
«ЗДОРОВЕ СЕРЦЕ ВЧИТЕЛЯ»
психолого-педагогічний тренінг
АНОТАЦІЯ
Професійна діяльність педагога через постійні стреси і психічні перенавантаження, емоційні хвилювання, має свою специфіку – це професія, яку сміливо можна віднести до «групи ризику».
У даній методичній розробці розглядаються корекційні і психопрофілактичні методи, які допоможуть педагогічному колективу турбуватися про своє здоров’я, навчать їх укріплювати своє серце, а саме і своє здоров’я.
Рекомендується психологам, педагогам, методистам, студентам, а також усім, хто цікавиться психологією.
ВСТУП
Ціль:створити умови для формування у педагогів здатності зберігати власне психологічне здоров'я, яке є передумовою до професійного довголіття.
Завдання:
1. Познайомити педагогів зі здоров'язберігаючими технологіями зі збереження психологічного здоров'я як основи формування професійного довголіття.
2. Показати і відпрацювати прийоми зняття м'язової напруги на основі роботи з власним тілом.
3. Розвиток комунікативних навичок педагогів.
4. Зняття емоційного напруження у педагогів.
Матеріали:
- презентація до тренінгу;
- музичний супровід.
(Слайд 1)
(Слайд 2)
Щастя полягає насамперед у здоров'ї.
Куртіс Г.
(Слайд 3)
Час висуває підвищені вимоги не тільки до особистісних якостей педагогів, але і до рівня їх фізичного і психічного здоров'я. Здоровий і духовно розвинений педагог отримує задоволення від своєї роботи, володіє високим рівнем працездатності, активності, творчості, прагне до вдосконалення, продовжує професійне довголіття.
Педагогічна діяльність насичена різного роду напруженими ситуаціями і різними чинниками, пов'язаними з можливістю підвищеного емоційного реагування.
(Слайд 4)
До напружених ситуацій педагогічної діяльності належать:
- деякі ситуації взаємодії вчителя з тими, хто навчається, на уроці (непередбачені конфліктні ситуації);
- проблемні ситуації, що виникають у взаєминах із колегами й адміністрацією школи (опір змінам);
- проблемні ситуації взаємодії вчителя з батьками учнів (розбіжності в оцінці учня вчителем і батьками, неуважність з боку батьків до виховання дітей тощо).
(Слайд 5)
«Отримувати задоволення від власної професії - означає бути Майстром своєї справи. Бути Майстром – жити в гармонії з собою і світом. Шлях до майстерності – як підйом вгору з повними відрами води... Як зберегти відра повними, піднявшись на вершину? Як зберегти радість життя, оптимізм, яскравість почуттів, багатство емоцій, виконуючи велику місію Педагога, Педагога - майстра?» (Французький філософ XVI століття М. Монтень)
У численних педагогічних інститутах та університетах отримують освіту майбутні вчителі й педагоги. Вони отримують гарну, надійну академічну освіту в кращих традиціях педагогіки. Потім випускники вищезазначених закладів приходять у школи й починають свою трудову діяльність.
Час від часу роботодавець відправляє своїх працівників на курси перепідготовки, курси підвищення кваліфікації. Учителі-практики відвідують численні семінари та лекції в інституті вдосконалення працівників освіти. Шкода тільки, що їх вчать бути вчителями, але не вчать бути успішними вчителями. Їх вчать бути добрими і відповідальними людьми, але не навчають бути оптимістичними людьми і щасливими.
А це так їм необхідно, адже, як відомо, наш учитель працює багато і важко. Ніде не навчають більш економного і більш розумного режиму вчительської праці, не вчать, як будувати стосунки зі своїми колегами, не викладають здоров'язберігаючих технологій та основ здорового способу життя, так необхідних сучасній школі. Ні, на жаль, цьому нас, вчителів, ніхто не вчить. Усьому цьому і багато чому іншому нам доводиться вчитися самим.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
Психолог. Добрий день, шановні колеги! Хочу подякувати Вам за те, що прийшли на наше заняття. Сподіваюся, що цей захід принесе усім нам щось корисне і цікаве, підніме настрій, удосконалить навички нашого спілкування. І тема нашого заняття цікава для кожної людини: «Здорове серце вчителя». Ось про це ми сьогодні поговоримо, попрацюємо, і, я думаю, що до кінця заняття кожний учасник отримає корисні поради про власне здоров’я.
Знайомство. Вправа «Серветки».
(Слайд 6)
По колу передається пачка серветок. Ведучий оголошує, що кожен учасник може взяти ту кількість, яку вважає за потрібне для себе. Коли серветки будуть розібрані усіма учасниками групи, психолог просить перерахувати їх і назвати стільки фактів своєї біографії, скільки серветок у них у руках.
Психолог. Дуже часто ми чуємо один від одного, що втомилися від своєї роботи, від складного нестабільного життя, від себе. Давайте разом поміркуємо і придумаємо нехитрі способи, як можна стати успішним і оптимістичним учителем і, відповідно, щасливою людиною в нашому житті.
Питання до учасників. Від чого ж залежить наше педагогічне довголіття? Запропонуйте ваші варіанти відповіді на питання.
(Слайд 7)
Складова педагогічного довголіття
Професійне довголіття педагога визначається трьома факторами:
- власною поведінкою та рівнем самооцінки;
- постійним самонавчанням і здатністю засвоювати нову інформацію;
- умінням справлятися зі стресовими ситуаціями.
Розглянемо ці чинники детальніше.
Перша складова – поведінка самого педагога.
Психолог. Ми самі граємо активну роль в тому, як складається наше життя в сьогоденні і яким буде наше майбутнє.
Аналізуючи пройдений шлях, досягнення й провали, людина виявляє, як багато часу і сил витрачено даремно, що вона мало зробила у порівнянні з тим, що могла б, і т. п. і добре, якщо кризовий стан дає їй імпульс до подальшого вдосконалення, побудови стратегії подальшого життя. Під цим ми розуміємо такий спосіб буття, систему цінностей і цілей, реалізація яких дозволяє зробити життя людини найбільш ефективною. Це мистецтво ведення власного життя, головною метою якого є пошук і здійснення свого унікального сенсу.
Вправа «Не впусти вазу».
(Слайд 8)
- А тепер уявіть собі, що ви несете важку вазу з великим букетом. Щоб не впустити вазу і не зіпсувати букет, руки у вас витягнуті вперед. Так тримати вазу незручно, важко, і руки напружуються. Напружте пальці й повністю обидві руки. Ще більше напружте! Потримайте так. Вам важко тримати руки в такому положенні, але вазу впустити не можна. Напружені руки від кінчиків пальців до плечей. Акуратно поставте вазу на підлогу й опустіть руки на коліна. М'язи рук розслаблені. Відпочиньте. Прислухайтеся до своїх відчуттів. Ваші руки важкі, приємно розслаблені і теплі. (Вправа виконується 2 рази).
Психолог. Перш ніж рушити далі, хотілося б представити казку, яка передається з вуст у вуста вже більше тисячі років.
(Слайд 9)
«Камін»
Жив-був на світі Камін. Надійний, добрий, відповідальний, а ще дуже щедрий. Величезна потреба віддавати була у цього Каміна. Про такого, як він, кажуть: «Останню сорочку, не замислюючись, віддасть». Добре, що потреба Каміну збігалася з його призначенням віддавати своє тепло, зігрівати інших. Люди в сувору морозну зиму або сиру, сльотаву осінь були дуже раді погрітися біля Каміна. Вони були дуже йому вдячні і розхвалювали його.
Ой, який гарний, який чудовий наш Камін! Який він щедрий! Який безкорисливий! Усе віддає й ніколи нічого не просить. Що б ми без нього робили?!
Дуже такі промови Каміну подобалися, було приємно, коли хвалять, він навіть закривав очі від задоволення. І уявив наш Камін про себе, що він такий важливий, такий потрібний, ну просто дуже необхідний. І вирішив він не ходити в цьому році у відпустку, не відпочивати. Вирішив: буду горіти і вдень, і вночі. Нехай мене ще більше хвалять. І ось пихкає наш Камін цілодобово, намагається, себе не щадить, усе гріє й гріє, навіть не помітив, що на дворі вже літо. Спекотне літо, за вікном більше тридцяти градусів. А Камін усе працює, усе гріє. Люди благали:
− Вгамуйся, відпочинь!
Але Камін не вгамовувався. І люди стали лаяти його.
− Ну що за дурний! Слів не розуміє. Нікого не слухає. У нас вже мізки плавляться від спеки, а він усе не вгамується.
Образився Камін і у відпустку пішов.
− Дивні істоти ці люди, то хвалять, то ненавидять – і по суті, одну і ту ж справу, – подумав він.
Ой, Камін, Камін... Як пояснити йому, що мало мати бажання когось обдаровувати, треба, щоб цей хтось мав відповідне бажання приймати дари...
(Слайд 10)
Психолог. Як ви бачите камін не дбав про своє здоров'я, він працював і взимку і влітку.
Кожна людина хоче мати здорове серце, жити довго і щасливо. Але під впливом різних обставин не завжди знаходиться час подбати про своє здоров'я.
(Слайд 11)
Друга складова – постійне підвищення кваліфікації.
Психолог. Другою складовою педагогічного довголіття ми назвемо постійне підвищення кваліфікації педагогів, створення системи безперервної освіти. При цьому крім придбання або удосконалення професійних навичок у педагога активізується сприйняття себе. З'являється здатність самостійно визначати напрями самовдосконалення, готовність до подальшого навчання, зацікавленість в негайному застосуванні досліджуваного, бажання принести в навчальний процес свій практичний досвід.
Успіх освіти педагогів-професіоналів багато в чому залежить від уміння вчитися самостійно.
Вправа «Кішка»
(Слайд 12)
Рекомендується виконувати в хвилини злості, дратівливості.
Психолог. Давайте з вами згадаємо, як веде себе кішка, кидаючись на здобич. Покажемо, як кішка випустила кігті (показ). Потримайте як можна довше розчепірені, зігнуті в суглобах пальці. Кисті рук напружилися, задеревеніли. Відчуйте, як утомливо і неприємно в цьому стані. А тепер кішка прибрала кігті! Руки спокійно опустилися на коліна, пальці розслабилися. Зафіксуйте свої відчуття в розслабленому стані. Що відчуваєте при напрузі? При розслабленні?
Вправа «Струна»
(Слайд 13)
Для зняття внутрішньої напруги.
Психолог. У цій вправі ми будемо вчитися розслабляти м'язи спини і грудей. Сядьте рівно. Витягніться, як струна. Напружте м'язи спини, грудей і живота. (Пауза). Втомлює так сидіти... Раптом струна обірвалася! Ви розслабилися і стали вільними, не напружені м'язи спини, грудей і живота. Розслабилося все ваше тіло. Що ви відчували? В якому стані було вам комфортніше? Чи приємно вам розслаблення?
Третя складова – соціальні умови
(Слайд 14)
Психолог. Педагогічне довголіття залежить від багатьох стресогенних факторів:
- динамізму;
- брак часу;
- складності педагогічних ситуацій;
- рольова невизначеність;
- соціальні оцінки;
- потреби в частих інтенсивних контактах;
- взаємодія з різними соціальними групами;
- психологічний клімат сім'ї.
Ці фактори сприяють зниженню або підвищенню тонусу нервової системи педагога. Перенесені їм різного роду неприємності і засмучення ведуть до передчасного педагогічного старіння.
Звукова гімнастика.
(запропонована професором В.П. Неумивакіним)
(Слайд 15)
Психолог. А зараз ми з вами будемо зміцнювати своє здоров'я за допомогою звукової гімнастики. Звукова гімнастика діє за принципом вібраційного масажу з тренуванням дихальної мускулатури і діафрагми. Різні звуки породжують різні вібрації, які в свою чергу по-різному впливають на наше самопочуття. Спочатку давайте зробимо глибокий вдих носом, а на видиху голосно і енергійно вимовимо звук:
Звук «А» — благотворно впливає на весь організм;
Звук «І» — сприятливо впливає на мозок, очі, ніс, вуха;
Звук «О» — діє на серце, легені;
Звук «У» - створює навколо людини бар'єр для захисту від енергоінформаційного забруднення.
Ось ми з вами ще більше зміцнили своє здоров'я.
Психолог. А давайте поговоримо про погану погоду і невипрані шкарпетки!
Спробуємо перенестися назад – у часи, коли все прали руками і вивішували білизну сушитися у дворі.
(Слайд 16)
Уявіть, що у вас накопичилося багато брудної білизни і вам необхідно зайнятися пранням прямо зараз. Проте, подивившись на небо, ви бачите велику чорну хмару. Які думки виникають у вашій голові?
- «О ні, це ймовірно, жарт! Це означає, що я повинен чекати до завтра? Що ж мені робити?»
- «Почекаємо трохи і подивимося, може, погода проясниться».
- «Ну, добре, зрештою, мені не доведеться сьогодні прати».
- «Я займуся цім чортовим пранням незалежно від того, буде дощ чи ні».
Виберіть свій варіант відповіді, який підходить вам більше всього.
Ключ
(Слайд 17)
Ця ситуація – прекрасний приклад тих дрібних стресів, з якими ми стикаємося в повсякденному житті: щоденна монотонна робота, погана погода. Ваша відповідь з приводу невдалого для прання дня – це вимірювач рівня стресу, який ви відчуваєте у своєму житті.
1.«О ні, це ймовірно, жарт! Це означає, що я повинен чекати до завтра? Що ж мені робити?»
Рівень стресу:80.
Ви дозволяєте всяким дрібницям псувати вам життя, і тепер стрес накопичився до такої міри, що навіть найменше подразнення може зіпсувати вам настрій на весь день. Саме час зробити перерву і відпочити, перш ніж це серйозно вплине на ваше здоров'я.
(Слайд 18)
- «Почекаємо трохи і подивимося, може, погода проясниться».
Рівень стресу:50.
Ви не піддаєтеся стресам, вам вдається зберігати позитивне бачення, навіть коли все йде не так, як було заплановано. Продовжуйте працювати над тими проблемами, які ви можете вирішувати по мірі їх виникнення, і все буде в порядку. Пам'ятайте: не всякий стрес поганий. Нехай стрес буде у вашому житті спонукальним фактором.
(Слайд 19)
- «Ну, добре, зрештою, мені не доведеться сьогодні прати».
Рівень стресу: 0.
Ви не дозволяєте маленьким проблемам турбувати вас і не бачите сенсу хвилюватися. Ваша філософія дуже проста: ви не можете зупинити дощ тим, що будете турбуватися про нього.
(Слайд 20)
- «Я займуся цієї чортової пранням незалежно від того, буде дощ чи ні».
Рівень стресу:100.
Ви відчуваєте такий величезний стрес у своєму житті, що ігноруєте реальність і намагаєтеся досягти неможливого. І, коли ви зазнаєте невдачі, все закінчується тим, що проблем і стресу стає більше, ніж раніше. Якщо б ви перестали поспішати, розслабилися і все обдумали, то побачили б, як багато ваших зусиль іде в порожнечу. Зменшить оберти і легше ставтеся до того, що відбувається.
Ви не помрете, якщо надягнете ту ж саму пару шкарпеток ще раз або купіть нові.
Завершення
(Слайд 21)
Релаксація «Покинутий сад»
Це коротке занурення в світ фантазії допоможе відновити сили учасників, втомлених від напруженої роботи.
Психолог. Будь ласка, закрийте очі. Кілька разів глибоко вдихніть і видихніть. Уявіть собі, що ви ходите по якомусь великому маєтку. Ви бачите високі стіни, цілком зарослі плющем. На стіні ви помічаєте старі дерев'яні двері. Піддавшись раптовому пориву, ви їх відкриваєте і входите всередину... Ви виявляєте, що опинилися в старому саду. Мабуть, раніше цей сад був квітучим, акуратним і дуже доглянутим. Але зараз він зовсім здичавів. Дерева і кущі розрослися на всі боки, бур'янів стільки, що доріжки і клумби стали ледь помітні. Ви починаєте наводити порядок у цій частині саду.
Можливо, ви будете косити траву, виполювати бур'яни, обрізати сучки, пересаджувати рослини, поливати їх, вносити добрива. Робіть все, що, як вам здається, треба зробити, щоб привести сад в порядок...
А коли ви втомитеся, і вам знадобиться джерело натхнення для продовження роботи, зупиніться і подивіться на ту частину саду, яку ви вже привели в порядок, і порівняйте її з тією, якою ваша рука ще не торкалася. А тепер скажіть саду «до побачення» і зі свіжими силами повертайтеся сюди.
Рефлексія
Психолог. Що ви зараз відчуваєте? Який досвід отримали в ході цього заняття?
Підсумок:
(Слайд 22)
Психолог. Якщо Ви будете здоровими, то будете сильними і впевненими в собі. Будете впевненими в собі – зможете бути успішними в професійній діяльності і в справах! Бажаю Вам ніколи не забувати про своє здоров'я, берегти його і піклуватися про себе! Будете здоровими – будете щасливими!
Наше заняття завершується. Але ж наш шлях не завершений, ми з вами в русі. Досягнення якоїсь мети відкриває попереду нові горизонти. Досконалості немає меж! Я бажаю Вам успіхів на вашому професійному та життєвому шляху!
Вправа «Капелюх побажань».
(Слайд 23)
Кожен пише на смужці паперу приємне побажання, складає її і кладе в капелюх. Потім кожен з учасників дістає з капелюха для себе побажання.
(Слайд 24)
Психолог. Здорова людина – не та, що вільна від проблем, а та, що вміє вирішувати їх. Ми сьогодні попрацювали над зняттям емоційної напруги, оволодінням методами зі зміцнення здоров'я, які ви можете застосовувати в професійній практиці. Не треба відкривати нову сторінку з понеділка. Відкрийте нову сторінку прямо зараз!
Шановні колеги, на завершення я хочу Вам подякувати за хорошу роботу і сказати: умійте відпочивати, знаходьте на це час і піклуйтеся про своє здоров'я. Сподіваюся, що наше заняття допоможе вам у цьому...
Дякую за увагу!
Список використаних джерел
- http://www.proshkolu.ru/user/Nadegda797/file/461144/
- https://infourok.ru/programma-korrekciya-giperaktivnogo-povedeniya-mladshih-shkolnikov-v-usloviyah-sensornoy-komnati-436369.html
- http://nsportal.ru/vuz/psikhologicheskie-nauki/library/2013/06/12/trening-dlya-pedagogov-profilaktika-emotsionalnogo
|